Für die Vortragsreihe Curating… Vorträge aus der Praxis des Ausstellungsmachens kooperiert das Kunstmuseum Basel mit der Hochschule für Gestaltung und Kunst. Søren Grammel, Leiter der Abteilung Kunst ab 1960 / Gegenwart, und Roman Kurzmeyer, Dozent an der HGK, laden Ausstellungsmacher, Kuratoren, Theoretiker und Künstler ein, über den Begriff des Kuratierens zu sprechen, sei dies ein Einblick in ihre eigene kuratorische Praxis, das Reflektieren von Projekten anderer Ausstellungsmacher oder die theoretische Auseinandersetzung mit dem Begriff des Kuratierens.

Vorträge dieser Reihe finden seit 2014 statt. Bis Sommer 2016 wurden sie im Studio gegenüber dem Kunstmuseum Basel | Gegenwart abgehalten. Künftig werden sie im Kunstmuseum Basel | Neubau durchgeführt. Der Eintritt ist frei und es ist keine Reservierung notwendig.


Die nächsten Termine sind:

new building, April 4, 2017 / 6.15–7.15 pm

Developing Spaces for the Curatorial in South Asia
Diana Campbell Betancourt, Artistic Director and Chief Curator at the Samdani Art Foundation and Dhaka ArtSummit and Artistic Director at Bellas Artes Projects.

Diana Campbell Betancourt (b. 1984, Los Angeles) is currently Artistic Director of Samdani Art Foundation and Chief Curator of Dhaka Art Summit, Dhaka, Bangladesh, a major research and exhibition platform for art in South Asia. She is currently developing the Foundation’s forthcoming Srihatta- Samdani Sculpture Park and Art Centre opening in Sylhet at the end of 2018. In addition, Betancourt is Artistic Director of Bellas Artes Projects, Bagac, Philippines and chairs the Mumbai Art Room board. She has collaborated with several sculpture parks across the world on commissions of Indian sculpture and has curated numerous solo projects with artists such as Haroon Mirza, Simryn Gill, Tino Sehgal, Lynda Benglis, Shilpa Gupta, Shahzia Sikander, Naeem Mohaiemen, Runa Islam, Shumon Ahmed, Pawel Althamer, Raqs Media Collective, among others.

Betancourt has consulted with the Museum of Contemporary Art in Chicago, the New Museum, the FRONT Triennial in Cleveland, and Alserkal Avenue in Dubai on their inclusion of South Asia in their exhibitions programs and has presented her research as part of MoMA’s C-MAP initiative. She is on the editorial board of the Exhibitionist and recently published a book with Mousse in Milan (co-edited with Katya Garcia Anton and Antonio Cataldo) on the Dhaka Art Summit and its Critical Writing Ensembles.

Diana Campbell Betancourt initiated an alternative model to a biennial with the Dhaka Art Summit - which has quickly become a leading non commercial platform for curators around the world to practice in South Asia. She will discuss the challenges of creating institutions that can support the professional development of curators in the region and how the Dhaka Art Summit and the Mumbai Art Room have developed to become fertile training grounds for arts professionals in the region.


Bisherige Referentinnen und Referenten

  • Daniel Baumann, Direktor Kunsthalle Zürich
  • Sven Beckstette, Kurator Kunstmuseum Stuttgart
  • Judith Clark, Professor of Fashion and Museology, University of the Arts, London
  • Clémentine Deliss, Curator of the Dilijan Arts Observatory, Armenia
  • Elena Filipovic, Direktorin der Kunsthalle Basel
  • Anselm Franke, Leiter der Abteilung Bildende Kunst und Film des Haus der Kulturen der Welt, Berlin
  • Søren Grammel, Leiter Kunst ab 1960 / Gegenwartskunst, Kunstmuseum Basel
  • Maria Hlavajova, Direktorin bak - basis voor actuele kunst, Utrecht/NL
  • Hans-Dieter Huber, Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Stuttgart
  • Valérie Knoll, Direktorin der Kunsthalle Bern
  • Maria Lind, Director of the Tensta Konsthall (Stockholm, Schweden) and independent curator and writer
  • Chus Martinez, Leiterin des Instituts Kunst an der Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW
  • Heike Munder, Leiterin Migrosmuseum für Gegenwartskunst
  • Peter Spillmann, Kulturproduzent, Künstler und Ausstellungsmacher, Zürich
  • Marc-Olivier Wahler, Chalet Society, Paris